
Gisteren bladerde ik door m’n dagboek en kwam deze tekening tegen. Ik genoot van de eenvoud en de helderheid. Beelden zeggen meestal niet alleen meer dan woorden, ze spreken ook op een andere manier tot je (“The Medium is the Message”, zei Marshall McLuhan in de jaren 60). Ze zijn vaak directer.
Ik maakte de tekening als een samenvatting van het boek (dat ik eerder besprak), vooral om de informatie te verwerken. Door te tekenen wordt je gedwongen op een diepere manier die informatie op je in te laten werken. Dat zegt ook Clive Thompson in deze video, die ik via één van m’n favoriete schrijvers-tekenaars Austin Kleon tegen kwam.
Nu niet langer over het medium maar over de boodschap. Het creatieve proces, zoals James Webb Young het beschrijft in zijn A Technique for Producing Ideas is van toepassing op vele gebieden. Young was zelf reclamemaker. Hij kreeg na publicatie reacties van schrijvers, componisten, kunstenaars, bedrijfsleiders en ingenieurs hoe inzicht in het creatieve proces hen hielp.
Als je met ideeën en kennis werkt – en dat is niet alleen gesproken of geschreven taal, maar ook beeld, beweging en klank – kan inzicht in het creatieve proces helpen. Het boekje wordt nog steeds uitgegeven, ik heb hem nu uitgeleend aan een vriend, dus doe ik het nu even met deze visuele samenvatting.