De piekerlijst

Elke week beschrijf ik een nieuw ritueel voor meer creativiteit en betekenis in je dagelijkse werk.
"No 8. Worry" op een to-dolijstje van Johnny Cash

Johnny Cash zei het al (of althans één van zijn to-dolijstjes doet dit vermoeden) dat we ons wat vaker zorgen mogen maken. Niet dat we dat niet doen - zeker niet in de huidige tijd - maar dit als actiepunt opnemen op je dagelijkse lijstje met dingen die je wilt doen vind ik geen slecht idee. Waarom zou je bijvoorbeeld wel een dankbaarheidsjournal bijhouden, maar geen stressjournal? Dat vraagt Elizabeth Craft zich ook af in deze podcast.

Juist door je zorgen op te schrijven kunnen ze aan kracht verliezen. Door op een productieve manier om te gaan met dagelijkse zorgen kun je tot belangrijke inzichten komen schrijft Roni Caryn in Worried? You're not alone.

Het piekerritueel ziet er als volgt uit:

  • Verzamel al je zorgen. Schrijf ze op notitieblaadjes of spreek ze in op je smartphone. Maak die piekerlijst. Dat verzamelen kan op willekeurige momenten, maar ook net voordat je aan je werk begint, in de auto rijdt (handsfree) of een wandeling doet. Of gebruik een reminder-app.
  • Plan een vast moment in op de dag (bijv. elke ochtend van 9:00 tot 9:20) om na te denken over alle dingen waar je je zorgen over moet maken.
  • Onderzoek je piekergedachten met vragen en ga na welke piekergedachten reëel zijn en check of er een oplossing voor is (bijvoorbeeld elke ochtend een wandeling maken).
  • En als je dat leuk lijkt maak je er een verhaal of tekening van (zie hieronder)

Ik kwam veel verhalen tegen waar met enthousiasme wordt gesproken over de opbrengst van zo'n piekerritueel, bijna iedereen is het er over eens dat het al loont om je gedachten op papier te zetten. Daarnaast helpt het ook om patronen te ontdekken. En het inlassen van een vast moment zorgt er voor dat je erbuiten tegen jezelf kunt zeggen: "goed voor nu, ik kom er op een later moment even op terug." Ook laat dit wetenschappelijk artikel uit 2007 zien dat het probleemoplossend wordt geactiveerd. En actie is de belangrijkste vijand van je zorgen.

Action is worry's worst enemy. (Amerikaans gezegde)

Tijdens je dagelijkse piekermoment zijn dit voorbeelden van vragen die je aan jezelf kunt stellen:

  • Wat zijn de belangrijkste en terugkerende piekergedachten?
  • Welk bewijs is er dat deze gedachte waar is? En welk bewijs dat het niet waar is?
  • Is het probleem oplosbaar?
  • Als het iets is waar ik iets aan kan doen, wat zou dat kunnen zijn?
  • Wat zou ik tegen een vriend(in) zeggen die deze zorgen zou hebben?

Het belangrijkste is dat je tijdens deze piekerronde in ieder geval onderzoekt of je piekergedachte reëel is en of jij het kunt oplossen óf dat het buiten je bereik ligt.

Schrijver Elle Rogers gaat in dit mooie artikel zelfs nog een stapje verder, namelijk door een vergrootglas te leggen over wat je ongemerkt zo bezig houdt. Bedenk wat het ergste is dat je kan overkomen. Overdrijf dit en werk het verder uit. Schrijf het op of maak er een mooie tekening van.