Win je ochtend

Elke week beschrijf ik een nieuw ritueel voor meer creativiteit en betekenis in je dagelijkse werk.
Er zijn de afgelopen tijd heel wat boeken verschenen over hoe je de dag goed start. Van een ochtendroutine die je in 6 minuten doorloopt (Hal Elrod, auteur van het boek Miracle Morning) tot boeken waar creatieven en mensen uit het bedrijfsleven worden geïnterviewd, zoals My Morning Routine. Maar niet alleen zij hebben ze. Iedereen heeft er één. Ik wil je enkele belangrijke basisprincipes meegeven waar volgens mij een succesvolle ochtendroutine uit bestaat. Zonder ochtendroutine heb ik het idee dat ik niet echt leef. Dat besefte ik pas toen ik bewust een ochtendroutine aan het volgen was zo'n 3 jaar terug. Deze principes zijn geïnspireerd op mijn eigen ervaringen, op Tim Ferriss die ongeveer elke gelegenheid aangrijpt er over te spreken en op Leo Babauta, autoriteit op het gebied van gewoonteverandering en oprichter van Zen Habits.

Bouw mentale reserve op

Eén van de mooie uitspraken van Tim Ferriss is: "If you win the morning, you win the day." Het gevoel dat je in de ochtend al iets hebt bereikt - ook al is het alleen het opmaken van je bed, zoals Tim Ferriss zegt - levert je energie op voor de dag. Met een ochtendroutine bouw je mentale reserves op. Een soort van brandstof voor de dag. Mentale reserves zijn eindig. Te weinig ervan kan leiden tot besluiteloosheid en verminderde keuzevaardigheid. Maar een vermindering van die reserves maakt je ook gevoeliger voor afleiding door beeldschermen en mobiele apparaten. Push-ups, yoga, meditatie, mindfulness, journaling of affirmaties kunnen allemaal bijdragen aan de opbouw van die reserves.

Zie je ochtend als een geschenk

Als je één uur als geschenk in de ochtend zou krijgen, wat zou je daar mee doen? Leo Babauta stelt deze vraag omdat het antwoord kan geven op waar jouw essentie ligt. Als je één uur in de ochtend ziet als een stukje vrije tijd voor jezelf, dan kan dat heel krachtig zijn. In plaats van het checken van je mail, het nieuws of berichten besteed je tijd aan je meest waardevolle activiteiten. Dat kan van alles zijn en ze kunnen terug komen in al deze 4 categorieën (in willekeurige volgorde):
  • fysieke activiteit (zoals yoga, wandelen)
  • geconcentreerde activiteit (zoals lezen, journaling, muziek luisteren)
  • mentale activiteit (zoals meditatie, affirmatie)
  • focus op je belangrijkste activiteit van de dag
Die laatste combineer ik vaak met een wandeling of meditatie.

Creëer een flexibele routine

Het meest lastige aan een ochtendroutine vond ik in het begin de balans tussen structuur en vrijheid. Ik wilde de routine en het vaste. Maar ik wilde niet vast zitten aan een ochtendregime, waar elke minuut is vastgelegd. Leo Babauta geeft de tip deze tijd voor jezelf niet vol plannen. Het is juist een ruimte waar doen en niet doen bij elkaar horen. Die vind ik essentieel. Plan het dus niet vol, maar schrijf je routine wel op. Ik houd me aan de 4 categorieën en vaste tijdblokken, daarbinnen kan ik variëren. Zo kan ik in plaats van lezen ook muziek luisteren (of beide combineren). Ook verandert je routine als er iets in je leven verandert. Het gevoel van voldaanheid dat ik kan hebben tijdens mijn ochtendroutine is absoluut bepalend voor mijn dag. Het stelt me beter in staat om te antwoorden op de momenten die zich tijdens de dag voordoen. Tim Ferriss noemt het ook wel "respons-able" worden, je leert de vaardigheid om te kunnen reageren op de uitdagingen van het leven van alledag. Wil je meer weten of wil je je eigen ochtendroutine nog eens onder de loep nemen? Ik kan je deze links aanraden: