Een eenvoudig systeem voor je dagelijkse oefening

In mijn vorige blogartikel vergeleek ik het instuderen van een nieuw stuk met het leggen van een puzzel. We weten hoe de voorkant van de doos eruit ziet, maar eerst zullen de puzzelstukjes gelegd moeten worden. Tijdens het leggen van de puzzel zien we geleidelijk het resultaat ontstaan. We weten hoe dat werkt met een puzzel, maar hoe werkt het in onze muziekbeoefening?

Bij het leggen van een puzzel kunnen we een gevoel van vooruitgang ervaren. Ieder stukje telt omdat we daarmee dichter bij het resultaat komen en dát motiveert ons om verder te gaan. Precies dit willen we ook wanneer we oefenen. Hoe zorgen we ervoor dat we tijdens onze geduldige en vlijtige inzet een gevoel van continue vooruitgang blijven ervaren? De sleutel hiervoor ligt in de mate waarin we het resultaat los durven laten en ons richten op de kleinere delen. Als we ons teveel focussen op het resultaat (het stuk in het geheel) zullen we veel minder het gevoel van vooruitgang kunnen ervaren. Per saldo zit het echte leren op de kleinere delen en is het ook gemakkelijker in het klein de vooruitgang te herkennen. Twee vliegen in één klap. We leren niet alleen meer (of dieper) maar worden ook rijkelijk beloond voor onze inzet. Door op deze manier te oefenen wordt volhouden geen zaak van discipline, maar van toewijding aan iets kleins dat een gevoel van vooruitgang en succes kan geven.

Maar wat kan ons daarbij helpen in onze dagelijkse oefening? In dit artikel wil ik je laten zien hoe je met een eenvoudig systeem grip houdt op het geheel en een gevoel van vooruitgang ervaart in het klein. Momenteel oefen ik hier zelf mee en ben verrast door de eenvoud en het gemak ervan. Ik heb dit systeem geleerd van Dr. Molly Gebrian (violist en neurowetenschapper en auteur van het onlangs verschenen boek Learn Faster, Perform Better). Zie bijvoorbeeld deze video.

Je hebt er een digitale agenda voor nodig die je alleen hiervoor gebruikt.

Ik laat je eerst het oefenschema zien dat je kunt gebruiken (dit schema is dus gebaseerd op het principe van herhaling met pauzes, zie hiervoor mij eerdere blogartikel):

Bron: Molly Gebrian

Dit schema laat zien dat een oefening eerst 3 dagen achter elkaar wordt herhaalt, daarna met steeds 1 dag ertussen, vervolgens na een week weer 3 dagen achter elkaar, en als laatst na 2 weken weer 3 dagen achter elkaar.

Volgens dit schema oefenen gaat eenvoudig met het gebruik van een digitale agenda, zoals bijv. Google Calendar. Wanneer je begint met oefenen van een passage of fragment zet je deze in de agenda (als je aan verschillende stukken of oefeningen werkt, geef je die bijvoorbeeld een andere kleur, zie de linker afbeelding). Wanneer je de passage hebt geoefend verplaats je deze naar de volgende dag (volgens het oefenschema) en voeg je de datum toe. Zie de middelste afbeelding.

Wanneer je meer dan één passage in de agenda hebt gezet dan heb je per dag een overzicht van taken die je gaat oefenen (zie linker afbeelding).

Let er op dat je nieuwe passages niet steeds op dezelfde dag start, maar over verschillende dagen verspreidt. Zo zorg je ervoor dat de hoeveelheid taken per dag niet te veel fluctueert.

Je kunt naast de agenda ook gebruik maken van foto’s die je verzamelt in een map. Daarin zet je bijv. fragmenten die extra aandacht vragen (zie de rechter afbeelding). Door te isoleren voorkom je de verleiding om teveel in één keer te willen oefenen.

Aan de slag …

  1. Zorg dat je het stuk hebt geanalyseerd (zie vorige blog) en je de bouwstenen van het stuk hebt bepaald.
  2. Maak een digitale agenda aan (bijv. Google Calendar). Een fysieke agenda is niet geschikt, omdat je een item steeds verplaatst.
  3. Zet één passage die je wilt oefenen in de agenda. Zet maatnummers erbij als het een fragment is uit de partituur. Begin klein. Je kunt morgen of later een nieuwe passage toevoegen. Je bepaalt zelf de duur van de oefening (bijv. 5 á 10 minuten). Wanneer je de passage hebt geoefend verplaats je de taak naar morgen en zet je de datum erbij. Tot morgen! ????

Probeer het uit en kijk of het je iets brengt. Wordt je oefening effectiever en leuker? Dan ben je waarschijnlijk op het goede pad.

In het volgende artikel deel ik graag een aantal ideeën, tips en principes om toe te passen tijdens het oefenen. Ik heb ze leren gebruiken en ze helpen me om me gemotiveerd te houden.